KULTUS - ethno - GRÁFIK

KULTUrális Szolgáltatás, kutatás és oktatás - A család és barátai - Kapcsolat: grafik39@gmail.com és grafikimre@gmail.com

 

Felhőkarcolók - magasházak

Természetesen tudtam, hogy léteznek. Többről fényképfelvételt is láttam. Építészek, szociológusok, pszichológusok, írók, művészek megfigyeléseit, felméréseit, véleményeit olvastam róluk. A meglehetősen szélsőséges nézetek sehogy sem illeszkedtek a közép-európai építészethez szokott tudatomban. Érdeklődésemet alapvetően két kérdés foglalkoztatta:

  1. A magasházak egymásra licitáló méreteikben vajon nem haladták-e meg az emberi nem által elviselhető léptéket?
  2. 2. A nagy méretek által meghatározott anyag és szerkezet viszony, technikai-technológiai és szerkezeti megoldások milyen látványt, milyen esztétikumot eredményeztek?

A chicagói felhőkarcolókat először a Michigan-tó felett ereszkedő repülőgép ablakából pillantottam meg.

 1.jpg

Egyszerre, együtt láttam a nagyváros óriási méretű térbeli kiterjedését, s a belőle - egy meglehetősen szűk központi övezetben - kiemelkedő magasházak hasábjait. Sajátos perspektíva volt ez: amikor az ember maga teremtette technikájának segítségével, fentről, tiszta rálátással szemlélhette a XX. századi építészet sokszor és sokak által vitatott eredményeit. Szerencsém is volt. A repülőgép nem kapott azonnal leszállási engedélyt, s így még vagy 10-15 percig körözött a figyelő szemnek rendkívül kedvező magasságban. A magasházak uralkodtak a város felett, mágnesként vonzották magukra a figyelmet. Elég csak az elképesztő forgalmú autóutakra, többszintes kereszteződések szinte mértani ábrává egyszerűsödött képére, a városközpontot övező lakónegyedek zöldjére, e „szuburb" jobbára földszintes, egy- vagy kétemeletes lakóházai füvesített udvarának elmaradhatatlanul kéklő úszómedencéire, a Michigan-tó zöldeskék víztükrén ringó s játékszernek tűnő motorcsónakok, jachtok sokaságára utalni. Mégis, a szem fegyelmezetlenül vissza-visszatért a magasházakhoz. A landoláshoz készülődő repülőgép magasságából - furcsa érzés, alig merem leírni - a magasházak voltak az igazán házak. Minden valószínűtlenül kicsinek tűnt, aprónak, játékszernek, építőkockának, gyermekinek, csak a magasházak látványa figyelmeztetett parancsolóan a felnőtt ember léptékére, a város nagykorúságára.

10.jpg

            Ahogy tovább ereszkedett a gép, s reális épületekké váltak a magasházak tövében megbúvó homályos kontúrok, mérséklődött a felhőkarcolók egyeduralma, átalakult a látványuk által felidézett hangulat. Ebben a látószögben a magasházak már fokozottan szerves részeivé váltak a városképnek, de továbbra is a kiemelkedő nagy tömeg biztonságot sugalmazó hatásával. Finomította az élményt az egyre tisztábban kivehető különbségek felfedezése a külső tagolásban, térbeli megformálásban.

            Megint más volt a benyomás a Prudential magasház legfelső emeletéről. Negyvenegy emelet magasságából az alacsonyabb (többségükben 15-20 emeletes) házak közé ékelődő utcák csak olykor-olykor tűntek elő. Az épülettömbök egyenlőtlen elosztása, az épületmagasságok önkényes ritmikája, az élet (ember és növényzet) hiánya első pillanatra elhagyatottságot, ridegséget, hűvös makett-élményt árasztott. Csak az optimistán kereső-kutató szem tudta felfedezni azokat a jeleket, melyek az élet jelenlétére utalnak. S szinte ingerlő módon a máskor olyannyira nem kedvelt, tolakodó reklámok nappal is villogó fényattrakciói egészítették ki némi "emberi" tartalommal a geometriai összhatást.

9._kep.png

            Újabb nézőpontot már csak mint az utcán járó ember kaptam, s talán a legigazabbat, ha nem is a legteljesebbet. Az utca emberének szeme elé táruló látvány nem egységes. Ha közvetlen közelről szemlélek egy magasházat, annak csak egy részét láthatom, amely alig különbözik a többitől. A magasház karakterét az épületre felnézve lehet megközelíteni, ha a magasházat ott fogja be az ember látószögébe, ahol az a közvetlenül mellette álló épületek közül a magasba szökik. A látvány felemelő. A magasba törő merész ív, a látható tiszta szerkezet, a felület egyszerre áttetsző és visszatükröző volta magával ragadja a szemlélőt. Az épület síkjainak szigorú rendben, sokszorosan ismétlődő osztásai, a hatalmas tömeg egészén belül jól megválasztott arányok, a felhasznált anyag sokrétű és ötletes kombinációi az esetek többségében határozottan esztétikus látványt eredményeznek, olykor őszinte csodálatot kiváltva. Szigorú rend, fegyelem, biztonság árad ezekből az óriásokból, tiszteletet parancsoló, de nem félelmes, felhőkbe, égbe törő lendület, de nem embertől elszakadó. Le kell írnom egyéni meggyőződésemet: a chicagói magasházak nem embertelenek, látványuk nem okoz szorongást.

8.jpg

            A chicagói magasházak egyik kétségtelenül szerencsés jellemzője, hogy nem közvetlenül egymás közelébe épültek, nem vesznek el levegőt, teret egymástól, nem rontják egymás hatását. A szemlélő több nézőpontból is körbe tudja járni tekintetével a magasház kinyúló testét, mely a város felett lebegő gyakori pára, a felhők, a napfény és az égbolt szinte óráról-órára változó összhangzatával, mint természeti kép is tud hatni.

2.jpg

3.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

4.jpg

            A magasházak építésének társadalmi-gazdasági és szociális okai, ha vitathatók is, végeredményben emberhez méltó objektumokat eredményeztek. Nem hallgatható el azonban az sem, hogy a magasházak építésének egyik inspiráló tényezője - s éppen Chicago esetében - a megalománia. A város számtalan olyan intézménnyel (posta, repülőtér, akvárium, stadion, stb.) rendelkezik, amely a kétesen büszke „legnagyobb a világon" címet mondhatja magáénak. Az ilyen törekvések nem éppen legszerencsésebb betetőzése az 1974-ben befejezett Sears Tower. Ez a maga 443 méterével a világ egyik legmagasabb ilyen építménye ugyan, de épülettömbje esztétikailag elmarad a többi magasháztól, s építészeti megoldásaiban sem hoz lényegesen újat.

            E sorok írója a chicagói példán keresztül úgy látja, hogy a magasházak esetében sem elsősorban a csúcsmagasság öncélú növelése hozhat létre új, a XX. század emberéhez méltó teljesítményeket, hanem az anyag és technika, a szerkezet és a forma találékony, de ésszerű összhangjának megteremtése. E követelményeknek megfelelve vált méltán híressé az úgynevezett Marina city két hengeralakú lakóháza.

  

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 16
Tegnapi: 7
Heti: 60
Havi: 16
Össz.: 57 116

Látogatottság növelés
Oldal: Felhőkarcolók
KULTUS - ethno - GRÁFIK - © 2008 - 2024 - grafik.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »